Korzyść: Kreatywne rozgrzewki to proste techniki warsztatowe, których celem jest pobudzenie kreatywnego myślenia przed rozpoczęciem pracy nad zadaniem docelowym.
Czas: maksymalnie ~5% czasu przeznaczonego na zadanie docelowe.
Czym są kreatywne rozgrzewki?
Kreatywne rozgrzewki to proste techniki warsztatowe, których celem głównym, choć nie jedynym, jest pobudzenie kreatywnego myślenia u uczestników twórczego wydarzenia, na przyklad burzy mózgów, kreatywnego warsztatu czy hackathonu. Kreatywne rozgrzewki są zazwyczaj intensywne, acz relatywnie krótkie – w typowej sytuacji nie powinny przekraczać 5% czasu przeznaczonego na całe wydarzenie. Ich wprowadzenie przed rozpoczęciem pracy nad zadaniem docelowym wiąże się z szeregiem korzyści dla kreatywności grupy oraz jakości twórczych interakcji między jej uczestnikami. Kreatywne rozgrzewki mogą być stosowane w grupie oraz indywidualnie.
Po co stosować kreatywne rozgrzewki?
Kreatywne rozgrzewki pełnią kilka istotnych funkcji.
- Kreatywne rozgrzewki pomagają zbudować odpowiednią atmosferę – m.in. zaufania i bezpieczeństwa, czyli tzw. klimat dla kreatywności.
- Kreatywne rozgrzewki pomagają wzbudzić (aktywować) sposób myślenia, który sprzyja generowaniu oryginalnych pomysłów, tzw. kreatywny mindset.
- Kreatywne rozgrzewki pomagają przełamać społeczne blokady kreatywności, zachęcając uczestników do współpracy, do współtworzenia oraz do otwartego dzielenia się pomysłami i opiniami.
- Kreatywne rozgrzewki wzmacniają tzw. twórczą pewność siebie (creative self-efficacy), czyli poczucie skuteczności w zakresie wyzwań twórczych, które ma istotny wpływ na kreatywność człowieka.
- Kreatywne rozgrzewki mogą stanowić formę treningu – pomagają rozbudować „mięsień kreatywności”.
- Kreatywne rozgrzewki to po prostu dobra zabawa (a jak wiadomo, zabawa sprzyja kreatywności, o czym pisaliśmy tutaj) – okazja, aby zanurzyć się w magiczny świat wyobraźni, w którym „irracjonalność jest praktykowana racjonalnie”.
Czy kreatywne rozgrzewki działają?
Czy kreatywne rozgrzewki mogą wpłynąć na ilość i jakość kreatywnych pomysłów? Dostępne dowody empiryczne sugerują, że w kontrolowanych warunkach kreatywne rozgrzewki pomagają m.in. poprawić jakość doświadczeń warsztatowych oraz wzmocnić twórczą pewność siebie i motywację do twórczej pracy, a w efekcie pobudzić kreatywne myślenie (Krueger i Minet, 2022; Kim i in., 2023) oraz przestawić sposób myślenia na nowe, generatywne tory, czyli aktywować tzw. kreatywny mindset (Sassenberg i Moskowitz, 2005; Sassenberg i in., 2017).
W praktyce efektywność rozgrzewek zależy od działań podjętych przez moderatora, podejścia uczestników oraz struktury zastosowanej rozgrzewki. Zatem warto odpowiednio się przygotować do twórczego wydarzenia z wykorzystaniem kreatywnych rozgrzewek (o tym jak to zrobić, opowiemy w dalszej części artykułu)!
Przykładowe kreatywne rozgrzewki
W tej sekcji przedstawimy kilka przykładowych twórczych rozgrzewek.
Kreatywna rozgrzewka 1. Abstrakcyjne pomysły
Abstrakcyjne pomysły (Bad ideas) to prosta kreatywna rozgrzewka, która polega na wymyślaniu kiepskich, absurdalnych, niedorzecznych pomysłów. Im pomysł jest bardziej irracjonalny, dziwaczny tym lepiej!
A oto i procedura postępowania:
- Wyjaśnij na czym polega zabawa.
- Opisz twórcze wyzwanie, z którym będzie musiała zmierzyć się grupa.
- Przykład: Jak możemy skłonić ludzi, aby rzadziej korzystali ze smartfonów?
- Przykład: Jak możemy skłonić ludzi, aby byli bardziej wysportowani?
- Rozpocznij sesję burzy mózgów. Jako pierwszy podziel się przykładowym abstrakcyjnym pomysłem.
- Przykład: Stwórz funkcję, która poraża prądem w przypadku zbyt długiego korzystania z telefonu.
- Przykład: Wprowadzić ulgi w podatku ZUS zależne od masy mięśni.
- Pomysły notuj na karteczkach post-it lub na wirtualnej tablicy w przypadku spotkania online.
- Na koniec poproś uczestników o zagłosowanie na 3 najgorsze (najbardziej oryginalne) pomysły – w ten sposób przyzwyczaisz grupę do tzw. cichego głosowania, np. przy pomocy okrągłych nalepek lub w inny sposób (np. przy wykorzystaniu narzędzia online do głosowania).
Kreatywna rozgrzewka 2. Abstrakcyjny problem
Abstrakcyjny problem polega na wymyślaniu trafnych pomysłów w odpowiedzi na problem o charakterze abstrakcyjnym, irracjonalnym czy niedorzecznym.
A oto i procedura postępowania:
- Wyjaśnij na czym polega zabawa.
- Opisz twórcze wyzwanie – abstrakcyjny problem, nad rozwiązaniem którego grupa będzie pracować. Charakter problemu dostosuj do czasu, miejsca oraz uczestników wydarzenia. Podczas opracowywania problemu możesz wykorzystać – oprócz własnej pomysłowości – sztuczną inteligencję, np. generator tekstu typu ChatGPT, bądź aplikacje do tworzenia wyzwań projektowych, np. Sharpen Design Challenge Generator lub Probot. Pamiętaj, aby wybrać takie zadanie, które będzie irracjonalne – niedorzeczne, alogiczne, zwariowane lub w inny sposób twórczo stymulujące.
- Przykład: Zaprojektuj nadmuchiwana spódnicę na cocktail party.
- Przykład: Zaprojektuj parę wygodnych spodni, która będzie jadalna.
- Przykład: Wymyśl sposób na przechowywanie wspomnień w formie zapachów.
- Przykład: Wymyśl sposób na uczynienie z deszczu interaktywnej gry miejskiej.
- Przykład: W jaki sposób można wyrazić dźwiękami uczucie niewidzialności
- Przykład: Zaprojektuj interaktywny eksponat muzealny, który oddaje uczucie zanurzania się w głębinach oceanu.
- Nad rozwiązaniem abstrakcyjnych problemów można pracować w indywidualnie lub w podgrupach. W przypadku zadań o charakterze projektowym, warto opracować także odpowiednie szkice i rysunki.
- Na koniec poproś uczestników o przedstawienie swojego pomysłu i pomówienie rysunków.
Kreatywna rozgrzewka 3. Chińska encyklopedia
Chińska encyklopedia to proste i zabawne ćwiczenie, którego celem jest trening twórczych operacji umysłowych związanych z abstrahowaniem. Dla przypomnienia, abstrahowanie polega na wyróżnianiu w wybranych obiektach tylko pewnych ich aspektów czy cech, a pomijaniu innych. Więcej na temat twórczych operacji umysłowych przeczytasz tutaj.
Ćwiczenie polega na klasyfikowaniu znanych obiektów według nieoczekiwanych, niecodziennych, nowatorskich i zaskakujących kryteriów.
Jako przykład podajemy chińską encyklopedię, która (podobno) klasyfikowała zwierzęta w następujący sposób (Nęcka i in., 2019):
- stanowiące własność cesarza,
- zabalsamowane,
- oswojone,
- prosięta,
- syreny,
- bajeczne,
- dzikie psy,
- włączone do tej klasyfikacji,
- zachowujące się jak szalone,
- nieprzeliczone,
- narysowane cieniutkim pędzelkiem z wielbłądziej sierści
- i im podobne,
- te, które stłukły dzban,
- które z daleka wyglądają jak muchy.
Zadaniem grupy jest stworzenie analogicznej klasyfikacji dla wybranej kategorii obiektów, np. szefów, podwładnych, kierowców, polityków, influencerów, aktorów itd. Uczestnicy mogą pracować indywidualnie lub w podgrupach. Na koniec warto poprosić grupę o zagłosowanie na najbardziej zaskakujące hasła (por. Abstrakcyjne pomysły).
Kreatywna rozgrzewka 4. Trigramy
Trigramy (tribondy) to proste ćwiczenie, którego celem jest trening twórczych operacji umysłowych związanych z dokonywaniem (odległych) skojarzeń. Ćwiczenie wykorzystuje założenia, które legły u podstaw konstrukcji tak zwanego Testu Odległych Skojarzeń RAT, opracowanego przez Sarnoffa Mednicka w 1967 roku (więcej na temat testu RAT i innych metod pomiaru kreatywności człowieka przeczytasz tutaj).
A oto i procedura postępowania:
- Wyjaśnij na czym polega zabawa.
- Pokaż uczestnikom trójki słów, np.: zgryz – dziadek – jesień. Zadaniem uczestników jest odgadnąć słowa, kojarzące się z poszczególnymi trójkami (w zaprezentowanym przykładzie będzie to słowo orzech). A oto kilka innych przykładów:
teatr – mięso – odzież (właściwa odpowiedź to sztuka)
szkoła – światło – oliwa (właściwa odpowiedź to kaganek)
mikrofalówka – ocean – dźwięk (właściwa odpowiedź to fala)
dziewczyna – starzec – cynamon (właściwa odpowiedź to laska)
ceramiczna – grzewcza – gipsowa (właściwa odpowiedź to płyta)
Persja – nalot – podłoga (właściwa odpowiedź to dywan)
- W kolejnym kroku podziel grupę na dwa lub trzy zespoły, których zadaniem będzie wymyślenie nowych trigramów. Te nowe jednostki testowe będą rozwiązywane przez inne zespoły, na zasadzie wzajemności.
- Do przygotowania quizów online wykorzystać można aplikacje typu: Canva, Mentimeter, Jotform.
Uwaga. Z naszych doświadczeń, ChatGPT (w wersji 3.5) nie radzi sobie dobrze z generowaniem tribondów. Warto samemu to sprawdzić!
Trigramy (tribondy) zostały opisane szczegółowo w książce pt. Trening Twórczości (Nęcka i in., 2019).
Kreatywna rozgrzewka 5. Łańcuch obrazów
Łańcuch obrazów to proste ćwiczenie, którego celem jest trening twórczych operacji umysłowych związanych z transformowaniem obiektów. Dla przypomnienia, transformowanie polega na zmianie wybranych parametrów jakiegoś przedmiotu, procesu lub stanu rzeczy. Więcej na temat twórczych operacji umysłowych przeczytasz tutaj.
W tym ćwiczeniu uczestnicy treningu wspólnie tworzą opowiadanie. Dobudowują kolejne fragmenty do już istniejących i w ten sposób powstają kolejne ogniwa łańcucha. Istnieją, jednakże, dwa warunki: (1) opowiadanie powinno być obrazowe, (2) każde ogniwo powinno zawierać element transformacji jednego obrazu w drugi. Uwaga! Nie należy unikać przekształceń, a wręcz je wzmacniać – im większa zmiana, tym lepiej.
A oto i procedura postępowania:
- Kreatywną rozgrzewkę rozpoczynamy od wyjściowej historyjki, skonstruowanej przez moderatora spotkania. A oto i przykład:
Później mówiono, że człowiek ten nadszedł od północy. Szedł pieszo, a objuczonego konia prowadził za uzdę. Było ciepło, a człowiek ten miał na sobie czarny płaszcz narzucony na ramiona. Gdy jednak przyjrzałem się dokładniej [ transformacja], okazało się, że płaszcz był utkany z ciemnej materii – hipotetycznej materii nieemitującej i nieodbijającej promieniowania elektromagnetycznego. Widzę, jak płaszcz mężczyzny przeistacza się w czarną dziurę, a sylwetka mężczyzny w statek kosmiczny, który bada odmęty jej nieprzeniknionej otchłani.
- W tym miejscu pierwszy opowiadający przerywa swoją opowieść, a zadanie następnego polega na rozwinięciu fabuły – przy zachowaniu zasad obrazowości i transformacji obiektów. Po zakończeniu kolejnego fragmentu historyjki, opowiadający przerywa i oddaje głos następnej osobie. Ostatni uczestnik musi zadbać o zgrabną puentę.
Kreatywna rozgrzewka Łańcuch obrazów została opisana szczegółowo w książce pt. Trening Twórczości (Nęcka i in., 2019)
Kreatywna rozgrzewka 6. Co by było, gdyby…?
Co by było, gdyby…? to proste i zabawne ćwiczenie, którego celem jest trening twórczych operacji umysłowych związanych z twórczym myśleniem dedukcyjnym.
Celem ćwiczenia jest poszukiwanie odległych konsekwencji pewnego z góry założonego stanu rzeczy.
- Co by było, gdyby przestało obowiązywać prawo ciążenia lub inne powszechne prawo natury?
- Co by było, gdyby agencje reklamowe tworzyły leki dla ludzi, a firmy farmaceutyczne reklamy?
- Co by było, gdyby dźwięki opowiadały dowcipy, zamiast pełnić tradycyjną funkcję komunikacyjną?
- Co by było, gdyby deszcz padał w postaci różnokolorowych konfetti, a nie kropli wody?
- Co by było, gdyby zegary biologiczne ludzi miały także funkcję budzików dla śpiących kotów?
- Co by było, gdyby banany były inteligentne i zaczęły prowadzić własne szkoły?
- Co by było, gdyby buty / telefony / telewizory / samochody ożyły?
- Co by było, gdyby każdy dzień tygodnia miał swoje własne, unikalne prawa fizyczne, wpływające na codzienne życie ludzi?
- Co by było, gdyby każdy fragment chmur mógł przechowywać wspomnienia z przeszłości, uwalniając je podczas deszczu?
- Co by było, gdyby każda myśl była mikroskopijnym ziarnem piasku, tworzącym unikalną plażę świadomości?
Rozumowanie przebiega wedle schematu rozumowania dedukcyjnego: „jeżeli… to…”, np. gdyby telefony ożyły, rozpoczęłyby strajk, aby uzyskać polepszenie swojego położenia politycznego, ekonomicznego i społecznego.
Podczas ćwiczenia można pracować indywidualnie lub w podgrupach. Do opracowywania pytań można wykorzystać – oprócz własnej pomysłowości – sztuczną inteligencję, np. generator tekstu ChatGPT.
Kreatywna rozgrzewka 7. Alternatywne zastosowania przedmiotów
Alternatywne zastosowania przedmiotów to prosty trening myślenia dywergencyjnego (rozbieżnego). Dla przypomnienia, myślenie dywergencyjne pojawia się wtedy, gdy wytwarzamy wiele pomysłów w odpowiedzi na problem o charakterze otwartym. Ćwiczenie wykorzystuje założenia, które legły u podstaw konstrukcji tak zwanego Testu Alternatywnych Zastosowań AUT przedmiotów (Alternative Uses Test, AUT), opracowanego w 1967 roku przez reformatora badań nad kreatywnością, Joy’a Guilforda.
Test AUT polega na generowaniu alternatywnych zastosowań dla przedmiotów codziennego użytku, jak np. krzesła, widelca, zapałki, buta itd. W oryginalnym teście alternatywnych zastosowań przedmiotów ocenie podlega płynność myślenia, oryginalność myślenia, elastyczność myślenia oraz elaboracja (doprecyzowanie pomysłów). Więcej na temat testów myślenia dywergencyjnego przeczytasz tutaj i tutaj.
A oto i procedura kreatywnej rozgrzewki bazującej na AUT:
- Poproś uczestników, aby wybrali jakiś przedmiot codziennego użytku, najlepiej znajdujący się pod ręką (np. długopis, butelkę, myszkę do komputera, chusteczkę higieniczną, wskaźnik laserowy itd.).
- Poproś uczestników, aby wzięli kartkę papieru i podzielili ją na dziewięć kwadratów, składając na trzy części — najpierw poziomo, a następnie pionowo.
- Poproś uczestników, aby narysowali dziewięć nowych, niekonwencjonalnych zastosowań wybranego obiektu. Czas na wykonanie zadania to 5 – 10 min.
- Poproś każdą osobę, aby podzieliła się swoimi pomysłami, w szczególności tymi najbardziej nietypowymi.
- Na koniec poproś uczestników o zagłosowanie na 3 najbardziej kreatywne pomysły.
Alternatywnie, zamiast rysować, uczestnicy mogą opowiadać o swoich kreatywnych pomysłach. W takim przypadku można skrócić czas przeznaczony na ich wymyślanie, natomiast wydłużyć czas na ich prezentowanie oraz dyskusję i ocenę.
Kreatywna rozgrzewka 8. Alternatywne zakończenia
Alternatywne zakończenia to proste ćwiczenie trenujące umiejętności abstrahowania. Rozgrzewka ma na celu przezwyciężanie sztywnych nastawień, wynikających z pracy na dobrze znanym materiale. A oto i procedura:
- Podziel uczestników na podgrupy.
- Przydziel każdej podgrupie tytuł powszechnie znanej baśni, jak na przykład „Czerwony Kapturek”, „Król Lew”, „Śpiąca królewna”, „Legenda o Smoku Wawelskim”, „Królewna Śnieżka”.
- Poproś uczestników o napisanie nowego zakończenia baśni, które będzie miało charakter:
-
- zakończenia (nie)poprawnego politycznie,
- zakończenia dla małych dziewczynek,
- zakończenia w stylu realizmu socjalistycznego,
- zakończenia w stylu powieści science fiction lub fantasy,
- zakończenia w stylu powieści kryminalnej lub thrillera szpiegowskiego,
- i tym podobnie.
W kreatywnej rozgrzewce nie chodzi o to, by tworzyć misterne zakończenia, a raczej oryginalne, zaskakujące.
- Poproś uczestników o przedstawienie nowych zakończeń przydzielonej im baśni.
- Po zakończeniu prezentacji pomysłów przeznacz chwilkę na refleksję nad opowieściami – co stanowi o tym, że zakończenie ma np. charakter poprawny politycznie lub nadaje się dla małych dziewczynek?
Kreatywna rozgrzewka Alternatywne zakończenia została opisana szczegółowo w książce pt. Trening Twórczości (Nęcka i in., 2019).
Kreatywna rozgrzewka 9. 30 kółek
30 kółek (Thirty Circles ) to prosta kreatywna rozgrzewka spopularyzowana przez firmę IDEO.
Zadanie polega na wypełnieniu arkusza 30 pustych kółek rysunkami, które będą przypominać rzeczywiste obiekty (przedmioty, zwierzęta, rośliny itd.). Ćwiczenie może być wykonywane indywidualnie lub w podgrupach.
A oto i procedura postępowania:
- Rozdaj uczestnikom arkusze papieru z nadrukowanymi 30 pustymi kółkami.
- Poproś uczestników, aby w ustalonym czasie (np. w ciągu 3 minut) zamienili (rysując) jak najwięcej kółek w rozpoznawalne obiekty, np. tarcze zegara, oczy człowieka, piłki do koszykówki itd.
- Poproś każdego uczestnika, aby przedstawił swoje pomysły.
- Poświęć czas na dyskusję i omówienie prac pod kątem:
- Płynności myślenia, tj. liczy wypełnionych kółek: Czy komuś udało się wypełnić więcej niż 10 kółek? Czy komuś udało się wypełnić więcej 15 kółek? Czy ktoś stworzył aż 30 rysunków?
- Elastyczności myślenia, tj. zróżnicowania pomysłów: Czy kolejne rysunki są swoimi pochodnymi i przedstawiają przedmioty bardzo podobne, np. piłkę do koszykówki, piłkę do siatkówki i piłkę nożną? Czy też pochodzą z odrębnych i odległych kategorii pojęciowych, jak np. planeta, ciastko oraz uśmiechnięta twarz?
- Oryginalności myślenia, tj. nietypowości pomysłów: Czy ktoś złamał zasady i połączył ze sobą dwa koła (lub więcej kół), tak aby stworzyć np. bałwana lub sygnalizacje świetlną? Czy ktoś stworzył rysunek całkiem niestandardowy, niezwykły, inny niż pozostali uczestnicy?
Kreatywna rozgrzewka 30 kółek została opisana szczegółowo na stronie IDEO.
Kreatywna rozgrzewka 10. Abstrakcyjny produkt
Ta zabawna kreatywna rozgrzewka polega na wymyślaniu funkcji i zalet całkowicie abstrakcyjnego produktu.
A oto i procedura postępowania:
- Wyznacz jedną osobę, która będzie ogrywała rolę Eksperta.
- Poproś grupę, aby wymyśliła dwa rzeczowniki, możliwie z dwóch odległych kategorii pojęciowych / produktowych, np. stół (kategoria: meble) i trampki (kategoria: obuwie). Te dwa rzeczowniki należy połączyć w całkiem nowy i zaskakujący produkt, np. stół do tenisówek albo trampki stołowe.
- Zadaniem Eksperta jest opowiedzieć o wszystkich funkcjach i zaletach nowego produktu, tak aby przekonać grupę do jego zakupu.
Alternatywnie, możesz podzielić uczestników na podgrupy i poprosić o opracowanie (np. rysunkowe lub z innych materiałów) prototypu abstrakcyjnego produktu i przedstawienie go pozostałym uczestnikom warsztatu tak, jakby była to prawdziwa koncepcja NPD.
Jak stosować kreatywne rozgrzewki?
Kreatywne rozgrzewki są skuteczne! I warto o nich pamiętać projektując przebieg i strukturę wydarzenia, np. burzy mózgów, warsztatu czy hackathonu. Dostępne dowody empiryczne sugerują, że w kontrolowanych warunkach kreatywne rozgrzewki pomagają m.in. poprawić jakość doświadczeń warsztatowych, wzmocnić twórczą pewność siebie oraz motywację do twórczej pracy, a w efekcie pobudzić kreatywne myślenie (Krueger i Minet, 2022; Kim i in., 2023) i przestawić sposób myślenia na nowe, generatywne tory, czyli aktywować tzw. kreatywny mindset (Sassenberg i Moskowitz, 2005; Sassenberg i in., 2017). Jak stosować kreatywne rozgrzewki? O czym warto pamiętać projektując twórcze wydarzenie? Mamy trzy sugestie:
- Dopasuj charakter rozgrzewki do potrzeb grupy oraz kultury organizacyjnej firmy. Niektórzy ludzie specyficznie podchodzą do abstrakcyjnych zadań, podważając ich głębszy sens; inni są bardziej otwarci na nowe doświadczenia i chętnie zaangażują się we wspólną zabawę. Przekonaj sceptyków, omawiając korzyści związane z zastosowaniem kreatywnych rozgrzewek w pracy warsztatowej. O przekonywaniu nieprzekonanych pisaliśmy także tutaj.
- Dopasuj charakter rozgrzewki do czasu i miejsca wydarzenia. Pamiętaj, że kreatywna rozgrzewka to nie regularny trening kreatywności. Podobnie, jak w przypadku treningu sportowego, rozgrzewka powinna jedynie pobudzić umysł do twórczego działania, a nie spowodować zmęczenie organizmu. Dlatego, w typowej sytuacji, czas przeznaczony na wstępne ćwiczenia nie powinien przekroczyć około 5% czasu całego wydarzenia.
- Dopasuj charakter rozgrzewki do specyfiki docelowego zadania. Nieco inaczej wygląda rozgrzewka w przypadku treningu siłowego lub obwodowego, a nie inna w przypadku treningu cardio. Analogicznie, jeżeli Waszym celem jest opracowanie koncepcji na nowy produkt, lepiej zastosować np. Alternatywne zastosowania lub Abstrakcyjne pomysły, niż Trigramy. Jeżeli celem jest zaprojektowanie doświadczeń użytkownika, może warto sięgnąć po Alternatywne zakończenia lub Co by było, gdyby…? W ten sposób odpowiednio ukierunkujesz twórczą energię grupy, rozgrzewając właściwe partie kolektywnego „mięśnia kreatywności” grupy.
Przerwa inkubacyjna
Pamiętaj, że w trakcie kreatywnej pracy warto robić regularne przerwy. 🕒 Przerwa inkubacyjna przynosi wiele korzyści, pozwala m.in. na regenerację zasobów, włączenie w pole problemu nowej wiedzy, osłabienie błędnych nawyków oraz wygaszenie sztywnych nastawień. 📚 Więcej na temat przerwy inkubacyjnej przeczytasz tutaj.
Nota finalis
Uwaga! Pamiętaj, że żadna technika kreatywnego myślenia nie zastąpi holistycznego programu zarządzania kreatywnością w organizacji. Kreatywni jesteśmy codziennie, w różnych porach dnia, a nie tylko w czasie organizowanych doraźnie spotkań i warsztatów. Poszczególne elementy systemu zarządzania kreatywnością (np. ludzie, procesy, niematerialne i materialne środowisko pracy) powinny wzajemnie się wspierać, pobudzając aktywność twórczą zespołów, także w sytuacjach całkiem nieformalnych i spontanicznych.
Poznaj szerszy kontekst:
Dowiedz się więcej na temat technik kreatywnego myślenia.
Dowiedz się więcej na temat procesu kreatywności.
Dowiedz się więcej na temat klimatu dla kreatywności.
Dowiedz się więcej na temat motywowania do zachowań kreatywnych.
Dowiedz się więcej na temat cech osób kreatywnych.
Dowiedz się więcej na temat burzy mózgów oraz dobrych praktyk brainstormingu.
Dowiedz się więcej na temat typologii kreatywnych pomysłów.
Dowiedz się więcej na temat kreatywności zespołu.
Referencje / References:
Kim, S., Lucas, B. J., Goncalo, J. A. (2023), Low power warm-up effect: Understanding the effect of power on creativity over time, „Journal of Experimental Social Psychology”, t 107, 104474.
Krueger, A. E., Minet, S. (2022), Designing Positive Experiences in Creative Workshops at Work Using a Warm UP Set Based on Psychological Needs, „Multimodal Technologies and Interaction”, t. 6, nr 10, 90.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Gruszka, A. (2019), Trening Twórczości, Smak słowa, Sopot.
Sassenberg, K.,Moskowitz, G. B. (2005). Don’t stereotype, think different! Overcoming automatic stereotype activation by mindset priming, „Journal of Experimental Social Psychology”, t. 41, nr 5, s. 506–514.
Sassenberg, K., Moskowitz, G., Fetterman, A.,Kessler, T. (2017), Priming creativity as a strategy to increase creative performance by facilitating the activation and use of remote associations, „Journal of Experimental Social Psychology”, t. 68, s. 128-138.