Mieszko Olszewski PhD na NoAutomata zdjęcie.

Pudełko produktu Jima Highsmitha: tworzenie koncepcji produktu

Czytaj w 4 min.
Autor: Mieszko Olszewski
📅 30 kwietnia 2024
NoAutomata.com Kreatywność w Organizacji na Linked-in logo.
Obserwuj!

🎯 Korzyść: Pudełko produktu pomaga opracować wysokopoziomową koncepcję produktu lub usługi.
🔎 Czas: n/a

Czym jest Pudełko produktu?

💡 Pudełko produktu to praktyka Agile Project Management opisana przez Jima Highsmitha w książce pt. Agile Project Management: Creating Innovative Products, opublikowanej po raz pierwszy w 2004 roku. Twórcą praktyki jest Bill Shackelford.

Celem techniki jest opracowanie wysokopoziomowej koncepcji produktu.

Praktyka polega na zaprojektowaniu hipotetycznego 📦 pudełka produktu. Zespół projektowy i zespół klienta, a ewentualnie także i inni interesariusze projektu, tworzą wizualny obraz produktu.

📢 Ćwiczenie wymusza precyzyjne określenie najważniejszych cech produktu (marketingowych, funkcjonalnych), które umożliwią w przyszłości jego sukces rynkowy.

Pudełko produktu czy broszura produktu? 

W przypadku produktów cyfrowych lub produktów o niewielkich wymiarach, wizualizacją powinno być 📦 pudełko stanowiące opakowanie produktu.

W przypadku większych produktów lub produktów abstrakcyjnych, np. dużego sprzętu AGD, samochodów czy ciągników, instrumentów muzycznych, turystycznego lotu na księżyc, parku rozrywki itd. wizją może być jedno- lub dwustronicowa 🗞 broszura lub dwie 🌐 strony webowe (np. karta produktu PIM, landing page).

Techniki kreatywności - pudełko produktu Highsmith. Fortepian.
Ilustracja 1. Opakowanie na pianino (oczami AI). Źródło: Midjourney.com

Pudełko produktu – procedura postępowania:

  1. 👥 Zespół (zespół projektowy, klienci, pozostali interesariusze) dzieli się na mniejsze grupy (np. cztero-, pięcio- lub sześcioosobowe).
  2. 🎨🖍 Zespół projektuje pudełkofront pudełka oraz tył pudełka. Projekt powinien obejmować nazwę produktu, grafikę, przekaz marketingowy – trzy do czterech mocnych punktów produktu na przedzie pudełka, aby móc go „sprzedać”, a także szczegółowy opis elementów funkcjonalności i wymagań funkcjonalnych (np. system requirements) z tyłu pudełka.
  3. ⚠ Uwaga. Wymyślenie kilkunastu elementów funkcjonalności może się okazać się stosunkowo proste. Jednak wybór kilku kluczowych, które zamieszczone zostaną na przedzie pudełka, może okazać się wyzwaniem!
  4. 📦 Poszczególne grupy prezentują swoją pracę. Po prezentacji każdej z grup następuje dyskusja nad tym, jak najlepsze elementy każdej z zaprezentowanych koncepcji twórczo zintegrować, aby stworzyć kilka ostatecznych propozycji, na które wszyscy się zgodzą.

 

Pudełko produktu Jima Highsmitha - analogia do opakowanych drzew Christo Vladimirov Javacheffa.
Ilustracja 2. „Opakowane drzewa” – instalacja autorstwa Christo Władimirowa Jawaszewa. Źródło: christojeanneclaude.net
Pudełko produktu Jima Highsmitha - analogia do opakowanego budynku Reichstagu Christo Władimirowa Jawaszewa.
Ilustracja 3. „Opakowany budynek Reichstagu” – instalacja autorstwa Christo Władimirowa Jawaszewa. Źródło: zpe.gov.pl

Nota finalis

⚠ Uwaga! Pamiętaj, że żadna technika kreatywnego myślenia nie zastąpi holistycznego programu zarządzania kreatywnością w organizacji. Kreatywni jesteśmy codziennie, w różnych porach dnia, a nie tylko w czasie organizowanych doraźnie spotkań i warsztatów. Poszczególne elementy systemu zarządzania kreatywnością (np. ludzie, procesy, niematerialne i materialne środowisko pracy) powinny wzajemnie się wspierać, pobudzając aktywność twórczą zespołów, także w sytuacjach całkiem nieformalnych i spontanicznych.

Poznaj szerszy kontekst:

🔎  Dowiedz się więcej na temat technik kreatywnego myślenia.

🔎  Dowiedz się więcej na temat procesu kreatywności.

🔎  Dowiedz się więcej na temat klimatu dla kreatywności.

🔎  Dowiedz się więcej na temat motywowania do zachowań kreatywnych.

🔎  Dowiedz się więcej na temat cech osób kreatywnych

🔎  Dowiedz się więcej na temat burzy mózgów oraz dobrych praktyk brainstormingu.

🔎  Dowiedz się więcej na temat typologii kreatywnych pomysłów.

🔎  Dowiedz się więcej na temat kreatywności zespołu.  

Referencje / References:

Highsmith, J. (2004), Agile Project Management: Creating Innovative Products, Pearson Education.

 

Co myślisz? Podziel się opinią!
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Udostępnij:

Ten artykuł został napisany przez człowieka, bez udziału sztucznej inteligencji.

Przypominam, że wszystkie zamieszczone w serwisie treści i autorskie ilustracje są chronione prawami autorskimi.
Udostępniam je na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych 4.0 Polska (CC BY-NC-ND 4.0 PL ), o ile nie jest to stwierdzone inaczej.

NAJNOWSZE WPISY